Zdraví střev a probiotická péče

Zažívání
redakce Biopron 21.05.2020

Střeva hrají klíčovou roli v zajišťování vaší tělesné a duševní pohody. Mít zdravá střeva znamená žít zdravý život, protože střeva navazují na jiné životně důležité orgány těla.

Mnoho lidí ani netuší, jak důležité je správné fungování střev. Často ignorují různé signály svého těla, tedy v konečném důsledku, své vlastní zdraví.

Zlé fungovanie čriev môže zapríčiniť žalúdočné ťažkosti, intoleranciu niektorých potravín, nekvalitný spánok, neustálu únavu, a to nie je zďaleka všetko. To dokazuje, aký veľký vplyv majú črevá na vaše telo a celkovú pohodu.

Čo znamená mať zdravé črevá?

Črevo je najdlhším úsekom tráviacej trubice, ktorý obsahuje mikroorganizmy alebo črevné mikrobiómy baktérií a kvasinky. Črevný mikrobióm je doslova pevnosťou pre baktérie vo vašom tráviacom trakte. Tie pomáhajú pri štiepení potravy a premieňajú ju na živiny, ktoré môže telo využiť. Zdravé črevo preto znamená, že dobré baktérie vo vašom čreve sú v rovnováhe s tými škodlivými. Týmto spôsobom na seba budú dávať pozor a zabránia tomu, aby škodlivé baktérie prevzali úplnú kontrolu.

V prípade, že sa škodlivé baktérie ujmú vedenia, dochádza k narušeniu zdravia čriev.

Zlepšenie zdravia čriev

Na udržanie zdravého fungovania čriev a podporu starostlivosti o mikrobiómy musíte podniknúť konkrétne kroky, aby ste zabezpečili vyvážený mikrobióm a zdravú mikrobiózu. To umožní mikróbom vo vašom čreve správne vykonávať svoju prácu. Niektoré z týchto opatrení zahŕňajú:

  1. Zdravé stravovanie:
    Zdravé stravovacie návyky predstavujú spôsob, ako zlepšiť a udržať zdravie vašich čriev. Kvalitná a vyvážená strava zohráva dôležitú úlohu, pokiaľ ide o zdravie vašich čriev. Zdravé stravovanie sa predovšetkým zakladá na pestrom a vyváženom jedálničku. Jedlo môžete obohatiť aj o výživové doplnky, ktoré sú skvelé pre vaše vnútornosti.
    Zdravé stravovanie zahŕňa konzumáciu:
    • obilnín, strukovín, zeleniny a ovocia bohatého na vlákninu, ktorá sa považuje za krmivo pre črevnú mikroflóru
    • fermentovaných potravín ako jogurty, kimchi, tempeh, atď., ktoré sú plné živých mikroorganizmov (laktobacilov a iných)
    • výživových doplnkov bohatých na vlákninu a živé mikroorganizmy
  2. Kvalitný spánok:
    Dostatočný spánok pomáha predchádzať obezite, ktorá spôsobuje poruchy tráviaceho systému, pretože váš tráviaci systém pracuje nadčas s minimálnym alebo žiadnym odpočinkom.
  3. Aktívny život:
    Pohyb je elementárnou súčasťou zdravého fungovania čriev, preto vykonávajte akékoľvek pohybové aktivity. To všetko prispieva k udržaniu tela v dobrej kondícii a tiež k zníženiu stresu z prepracovania tráviaceho systému.
  4. Redukcia stresu:
    Vyhýbanie sa stresu prispieva k vitalite. Stres je jedným z faktorov podieľajúcich sa na vývoji mnohých chorôb. Nájdite spôsob ako sa uvoľniť, napr. meditujte alebo si oddýchnite od práce, aby si vaše telo mohlo vydýchnuť a aby aj vaše črevá mohli na chvíľu relaxovať.

Záver

Zdravie čriev a starostlivosť o mikrobiómy (priateľské baktérie) vám v mnohých ohľadoch pomáhajú udržiavať celkovo pozitívny zdravotný stav. Zaisťujú, že telo je v dobrej kondícii s odolným a zdravým tráviacim systémom.

Přečtěte si více

Předchozí Další
  • Kolonoskopie – lepší je prevence, než něco zanedbat

    Kolonoskopie – lepší je prevence, než něco zanedbat

    Zdraví našich střev má zásadní vliv na celkovou kondici organismu, ovlivňuje imunitní systém a dokonce i naši náladu. Moderní životní styl a stravovací návyky však mohou vést k nerovnováze střevní mikrobioty, což zdůrazňuje význam vyvážené stravy a případně doplňkových probiotik. Důležitost pravidelných preventivních vyšetření, jako je kolonoskopie, roste s věkem, a měla by být součástí naší péče o zdraví.

    Přečtěte si
  • Jak podpořit rovnováhu střevní mikrobioty nejen na cestách

    Jak podpořit rovnováhu střevní mikrobioty nejen na cestách

    Sluníčko a teplé počasí je tady a s ním přichází čas grilování, dovolených, výletů a objevování nových míst, jak doma, tak v zahraničí. Se změnou prostředí souvisí též změna stravovacích návyků. V novém prostředí se setkáváme s pro nás novými mikroorganismy, ochutnáváme nová, neobvyklá jídla.

    Přečtěte si
  • Stres a střevní zdraví

    Stres a střevní zdraví

    Zdraví začíná ve střevech! I když to může znít jako hrubé nadhodnocení faktů, pravda je taková, že trávicí systém hraje obrovskou roli ve vašem celkovém zdravotním stavu, a stres tomu vůbec nepomáhá.

    Přečtěte si
  • Osa střevo-mozek

    Osa střevo-mozek

    Slyšeli jste už o tom, že existuje přímý vztah mezi mozkem a střevy? A víte, že pocit štěstí a pohody vašeho těla závisí na jejich propojení?

    Přečtěte si